image003 

image004 

                                                                                                        

      

 

                                                                                                                                                                                            Klik op vlag voor

                                                                                                                                                                                    de officiële SS Shieldhall site

 

 

 

 

                                                             FRIEND OF SS SHIELDHALL

                                                                                            HOOFDMENU

 

 

          Welkom op de site van friend of S.S Shieldhall een  van de nog grote varende  vracht/passagiersschepen van

          Engeland met als thuis haven Southampton.

          Ik hoop dat u met interessen en plezier naar deze site zult bekijken waarin ook het een en ander uitgelegd

          zal worden en waarin ik diverse foto’s zal plaatsen welke ik aan boord genomen heb.

          Ook heb ik diverse foto’s gekregen om te plaatsen van dhr.Lokerse uit Alblasserdam daarvoor mijn dank.

          SS Shieldhall is een graag geziene gast tijdens Dordt in Stoom een van de grootste stoom evenementen in 

          Europa welke eens in de twee jaar gehouden wordt in Dordrecht

          Helaas zal de SS Shieldhall in mei 2006 niet aanwezig zijn bij Dordt in Stoom 

          De uitleg over dit schip heb ik overgenomen uit de Engelse site  www.ss-shieldhall.co.uk met bijzondere

          dank aan de webmaster van deze site voor de tekening en 3 foto’s en de bemanningen van dit schip.

          In 2005 werd het 50 jarig Jubileum van de S.S. Shieldhall gevierd zie foto’s hieronder.

        

          (special thanks to the webmaster  of the SS Shieldhall site and the crew of the ship for the information

          they given and to use the drawning and movie pictures and the stearing sailer)

          At 2005 the S.S Shieldhall have celebrating her 50 anniversary see pictures below

          Tevens heb ik op deze site foto’s van mijn vaar periode geplaatst.   

          I have also place pictures of my sailing yaers I have trying to wrote some pages in English but my English

          Is very bad but I try it..

 

           “Note for the Englisch visiters of the site the buttoms with the U.K. and the Dutch Flag

           are in the Englisch and Dutch language and the buttom with the Dutch flag only in Dutch  

           But if you like it you may look at the pictures at this pages.

           Its my sailing period from 1956 thil 1971 and 1986”

           Below a translating at Dutch language

           

 

Goede dag en Welkom aan boord

 

In dit gedeelte nemen we u mee voor met een beeld illustratie rondom “SS Shieldhall”.

sfriend of ss shieldhall dek achter-1Het is jammer dat wij u niet de lucht van stoom en hete olie kunnen late ruiken,

maar maak u eens een afspraak om dit meesterstuk van maritieme     

scheepsbouw te bezoeken. We beginnen de rondleiding op het            

sloependek. Hier komen normaal de bezoekers aan boord. We gaan

nu over het houten teak dek naar voren en komen bij de brug              

opbouw. Bij de ingang links is de Shieldhall winkel waar u diverse   

selecties aan Shieldhall souvenirs kunt kopen. Via beide trappen van   

de van de opbouw komt u op de brug.

 

 

 

    

                                                                                                                    

 

 

tour2                                      Dit komt u niet veel meer tegen, een matroos als deze aan    Hierboven ziet u het ruime sloepen achterdek

                                      het stuurrad zoals hier  voor een speciale gelegenheid.

friend of ss shieldhall voordek-1                                      We hebben de brug zo traditioneel  en in de originele

                                      staat proberen te houden, er staan zowel oude als nieuwe 

                                      navigatie uitrusting conform de wettelijke voorschriften.

                                      Als u vanaf de brug naar het voorschip kijkt ziet u het

                                      grote en ruime brede dek.

                                                                                                                  

 

                                     Op deze  foto ziet u het voordek  u kunt zien

       Hierboven ziet u        wat een ruimte dit voordek heeft te bieden voor

          roerganger           de passagiers.

We gaan nu van de brug af  we moeten nu twee dekken

naar beneden en komen op het hoofd dek, we passeren de salon en de

kombuis op weg naar de machine kamer. Voor de ingang van de ma-

chine kamer kijken we op de top van de twee hoofd machines         

 

                                                                                                     

                                                                                                            Hierboven ziet u het brede voordek

friend of ss shieldhall machinekamer-1                                                                                                                                                                                                  

                                                                                                                                                   

 

                                                                      De zilveren schijven boven op de

                                                                     hoofdmachines zijn de cilinders, als

friend of ss shieldhall manoeuvreer-1                                                                     we twee trappen naar beneden

                                                                     gaan de machine kamer in, komen

                                                                     we bij de manoeuvreer plaats  waar

                                                                     de machinisten op wacht de snelheid

                                                                     en de orders  van de brug regelen

                                                                     voor de twee hoofdmachines.

                                                          Ongebruikelijk is in een scheeps-

 

Hierboven ziet u de zilveren schijven van

                   De cilinders

machine kamer om rondom elke machine te lopen,

maar hier is nu de kans om dit mee te maken en rond de hoofdmachines te

lopen en om eens te tellen hoeveel hulpmachines er zijn, maar let op,

de leidingen zijn erg heet.

 

friend of ss shieldhall pomp-1                                                                                                                                              Hierboven ziet u de manoeuvreerplaats recht ziet u

                                                                                                                            Machinekamer telegraaf 

 

 

                                                                     U merkt hoe heet het is en ook hoe stil het is met alleen

                                                                      het gebrul van de branders in de vuurhaard en u voelt de

                                                                      wind van de stoomventilator. In de stoomketelruimte

                                                                      ziet u nog eens drie hulp stoommachines.

                                                                      We verlaten nu de stoomketels en machinekamer via

                                                                      de zelfde kant als waar we gekomen zijn en gaan terug

                                                                      naar het achter dek en gaan kijken in het stuurmachine kamer.

 

friend of ss shieldhall stuurmachine kamer               Hierboven ziet u een pomp

           

 

Hier ziet u de stoom stuurmachine, hier moet u buiten even

wachten tot er een bemanningslid bij is, omdat het roer onverwachts

kan gaan draaien zonder enige waarschuwing. Kijk eens hoe de

stoom machine werkt en reageert op het stuurrad vanaf de brug.

 

Het is nu tijd om even een frisdrankje te nemen in de salon. De salon bied

ruimte aan 70 personen en als het schip afgemeerd  ligt aan de kade kan

deze salon gebruikt worden voor vergaderingen, conferenties, speciale

gelegenheden en party’s.

De bar is met een volledige vergunning en een verscheidenheid van diverse

 

 

friend of ss shieldhall salon-1                                                                                                                                    Hierboven ziet u de stuurmachine kamer ziet u het tandwiel???

                                                                  

                                                                    kombuis brigade beschikbaar voor het verzorgen van snacks en maaltijden.

                                                                     Op de excursies zijn normaal maaltijden beschikbaar.

                                                                     Onze digitale rondleiding eindigt op het voorschip en

                                                                     ook hier lopen we over het mooie teakhouten dek. De stoomspillen voor

                                                                    de trossen voor het aanmeren en de ankerstoom winch voor het ophalen

                                                                    van de ankerketting zijn typische machines uit het stoom tijdperk.

                                                                    Er zijn nog veel ruimtes op het schip welke niet toegankelijk zijn voor

                                                                    het publiek, maar in deze digitale rondgang zijn

                                                                    we op alle plekken geweest die open zijn voor het publiek

                                                                    op zee of in de haven.

Ankerspil                Hier  boven ziet u de salon                    

 

 

 

Ga naar het vaarprogramma voor meer details van onze excursies en

maak kennis met het SS Shieldhall.

 

 

                                         Technische gegevens

 

Hier volgt een korte samenvatting om nog meer te weten over

dit prachtige schip

 

 

                                                                                                                  Hierboven ziet u het anker spil

Stoomketels

De twee schotse ketel met elk een diameter van 4,08  en een lengte van 4,08 meter, produceren stoom met een

druk van  12,5 bar.

De stoom geeft de druk/kracht aan de 2 hoofdmachines en hulp machines, alle elektrische dek machines werken

op een 25 KW elektrische generator(een diesel generator is toegevoegd om de elektriciteit te kunnen leveren

aan  de moderne navigatie uitrusting).

De stoomketel is geklonken en heeft 325 vlampijpen. De brandstof(olie) wordt onder druk naar de brander

gepompt welke automatisch geregeld wordt en wordt verstuift in de vuurhaard van de ketel. De verbrandingslucht

wordt geregeld via ventilator welke

Werkt op een stoomcilinder. Voor een effectieve schone afvoer worden de gassen verbrand voor deze de

schoorsteen uitgaan.

Voor de niet technische: “SS Shieldhall”heeft twee grote olie gestookte stoomketels die de kracht leveren aan

voortgang van het  schip.

 

Hoofdmachines

De twee hoofdmachines zijn gebouwd bij de scheepsbouwers, Lobnitz & Co, of Renfrew

Schotland. Dit zijn triple expansie machines met cilinder diameter  de hoge druk cilinder van 38,1 cm, de midden

druk cilinder 63,5 cm en de lage druk cilinder 101,6 cm(hoe lager de druk hoe groter de zuiger oppervlakte

moet zijn) de slag is 76 cm.

De normale snelheid is 9 mijl bij 86 omwentelingen per minuut..

De afgewerkte stoom van de machines  wordt in een condensor gepompt en in water omgezet om weer

terug gepompt te worden in de ketel.

Voor de niet technische: Twee stoommachines laten het schip varen de afgewerkte stoom

Gaat in de condensor voor hergebruik.

 

Afmetingen

De tonnage van SS Shieldhall is 1972 G.R.T

De Lengte   is 81,68 meter

De Breedte is 15,18 meter

De diepte    is   4,97 meter

 

 

                                  Verdere hulpmachines 

Stuurmachine

De stuurmachine heeft twee stoomcilinders die tegenover elkaar staan en zo het roer

naar link of naar rechts laat draaien door een tandwiel systeem. Op de brug  wordt het

 roer wordt via het stuurwiel welke via hydraulisch systeem werkt bediend.

Via deze hydraulische leiding wordt de stoom toevoer geregeld naar de cilinder .

Mocht de stuurmachine door een storing niet meer werken dan kan het tandwiel in de

vrij stand van de machine gezet worden en met het stuurwiel op het achterdek met de

friend of ss shieldhall kaapstanderhand bediend worden

 

 

Dek machines

Het ankerspil en de kaapstanders op voor en achterschip werken

allen op stoom welke via de stoomketels en leidingen naar deze

machines toe gevoerd worden.

Deze worden normaal gebruikt bij het aanmeren(de kaapstanders)

of het ophalen van het anker(het ankerspil) .

De machine kamer, de reddingssloep de kranen en afsluiters aan

dek gebeurd allemaal met de hand(mankracht).

 

                                                                                                                                                Hierboven ziet u een kaapstander

De brug en de navigatie uitrusting

Bij het binnen gaan van de brug(stuurhut)is het eerste wat u passeert de machinekamer

telegraaf. Deze staan aan beide zijde van de brug vleugels via deze telegrafen worden de

orders doorgegeven aan de machine kamer.   In de kaartenkamer is het traditionele

stuurwiel en kompashuis.

De koers wordt gevaren via het magnetisch kompas of via het moderne girokompas

boven in deze ruimte.

Er is een gevarieerde elektrische navigatie uitrusting om SS Shieldhall te navigeren van

haven naar haven, een interessant stuk is de Decca Radar set deze dateert uit 1960”s

en is nog steeds operationeel.  Normaal wordt deze apparatuur als standby gebruikt

als er met moderne navigatie apparatuur gevaren wordt .

 

                                               Verdere gegevens

 

De kiel van SS Shieldhall  is in 1954 gelegd en het schip is in 1955 in de vaart genomen.

SS Shieldhall is gebouwd op de scheepswerf Lobnitz & Co. Of Renfrew  op een traditionele wijze.

als een oud klassiek lijn schip met een traditioneel stuurhuis, de hele constructie is  geklonken

en de achter steven heeft het model van een oud lijnschip.

Het SS Shieldhall was in de vaart bij Glasgow  Corporation om afgewerkte riool afval uit de rivier

de Clyde in zee te storten. Het schip houd een traditie in stand  dat dateert  uit de eerste wereld

oorlog toen Glasgows slibschepen passagiers meenamen en party’s op zee organiseerde gedurende

de zomermaanden.

SS Shieldhall is gebouwd met een accommodatie voor 80 passagiers.

In 1976 na 21 jaar trouwe dienst op de rivier de Clyde werd de SS Shieldhall opgelegd.(uit de vaart genomen)

In 1977 werd SS Shieldhall na enige aanpassingen in de vaart genomen bij Southern Water Authority

om voor vijf jaar riool afval van Southhampton op zee nabij eiland Wight te storten vanaf 1980.

In 1985 was SS Shieldhall aan een onderhoud  beurt toe mede dat toen de brandstof prijzen opliepen

Is het schip uit de vaart genomen.

In 1988 is op initiatief van de Southampton City’s Museum Servises een reddings actie voor SS Shieldhall

gestart waarop SS Shieldhall is overgenomen van Southern Waters voor £ 20.000 en ondergebracht in de

The Solent Steam Packet Limited de vereniging is geregistreerd bij een Vereniging voor Industrieel Erfgoed,

The Industrial and ProvidentSoceity.  Al het werk op en aan SS Shieldhall en de vereniging wordt gedaan

door onbetaalde vrijwilligers.

Zeer veel werk is door deze vrijwilligers gedaan om  SS Shieldhall zeewaardig te maken en te houden.

De salon is door deze vrijwilligers gerestaureerd en de kombuis(scheepsbenaming voor keuken)is geheel

opgeknapt. SS Shieldhall is bemand met onbetaalde vrijwilligers en het schip is veel te zien in de omgeving

rond Southampton en maakt excursies. SS Shieldhall heeft ook diverse keren Dordrecht aangedaan

bij het grootste stoom evenement van Europa Dordt in Stoom en bezoekt ook internationale Festivals van de

zee in Bristol; en Portsmouth.

In de zomer maanden maakt SS Shieldhall excursies trips rond de omgeving en tijdens deze vaartochten mogen de

passagiers een bezoek brengen op de brug en in de machine kamer.

Mocht u meer willen weten over de historie van SS Shieldhall er is een informatief boek uitgegeven(in het Engels)

Met de titel “Shieldhall, The story of a Clyde Banana Boat” voor de prijs kunt u beter kontact op nemen

Met onderstaand adres het boekje zelf kost  £3.95 maar de porto is mij niet bekend het adres is

 

                                     Email adres webmaster@ss-shieldhall.co.uk

 

                                     Het adres voor de officiële SS Shieldhall site is  www.ss-shieldhall.co.uk

                                                  Of klik boven op de Britse vlag

 

 

Terug menu.JPGFilmster.JPGHet Dek.JPGprom dek.JPGGangboord.JPG

Machine kamer.JPGStuurmachine.JPGrevisie.JPG